divendres, 1 de febrer del 2019

Rock progressiu


El britànic Alan Parsons és un dels casos més sorprenents de la història de la música, ja que sense tocar inicialment cap instrument, es va convertir en un talent en la composició del rock simfònic dels anys 70 i 80.

La carrera laboral de Parsons es remunta als començaments dels 70, quan la seva passió per l’enginyeria de so el va dur a treballar als estudis d’enregistrament. Va ser enginyer en el darrer àlbum dels Beatles; va col·laborar amb Paul Mc Cartney, i d’altres. Com a enginyer en l’àlbum “Dark side of the moon”, de Pink Floyd, Parsons va guanyar un premi Grammy.
   Amb una impressionant línia d’èxits al seu darrere, l’Alan havia après el suficient sobre música com per intentar ser ell mateix protagonista del seu propi triomf discogràfic, sota el nom de “The Alan Parsons Project”.

Eric Woolfson, nascut a Glasgow, escriptor de cançons, manager i productor, va ser el seu soci. Així, van compondre, gravar i dirigir a músics i cantants seleccionats per a cada tema. La seva primera creació conjunta va ser “Tales of mystery and imagination” (76), basada en la vida i la obra de l’escriptor nord-americà Edgar Alan Poe. L’èxit de l’àlbum va consagrar la idea de Parsons.

El següent pas dels Project va ser signar pel segell discogràfic Arista. “I robot” (77) va ser el primer dels seus grans èxits; un altre àlbum temàtic amb direcció orquestral a càrrec d’Andrew Powel, com l’anterior i els successius. Aquest àlbum va arribar a superar el milió de còpies venudes als Estats Units.

Situat entre els grans músics d’aquella època, entre els innovadors nats com Mike Oldfield, Parsons i el seu grup estabilitzaven el bon resultat amb l’àlbum “Pyramid” (78), que va repetir l’èxit de l’anterior, amb la mateixa fórmula de producció inalterable: cors de cambra, orquestres de caire simfònic, i músics escollits entre els millors professionals de sessió propers al clan Parsons. I tot sense sortir dels estudis d’enregistrament.

El segueix l’àlbum “Eve” (79); però va ser en “On the turn of a friendly card” (80) on el mateix Eric Woolfson va debutar com a solista en diversos temes. “Eye in the sky” (82) es va convertir en l’àlbum més venut dels Project, arribant al lloc setè a les llistes d’èxits dels EE.UU. d’aquell any; i el single “Eye in the sky” cantat per l’Eric va ser tercer.

   
Des d’aquest punt la carrera dels Project manté les mateixes pautes, fent incursions Parsons i Woolfson com a instrumentistes als teclats. Així editen: “Ammonia Avenue” (84); “Vulture Culture” (85); “Stereotomy” (86); i “Gaudí” (87)  -dedicat a l’obra de l’arquitecte català-, posant punt i final a la seva producció conjunta; tot i que aquell mateix any, 1987, Parsons i Woolfson van reeditar el seu primer treball, l’àlbum “Tales of…”, afegint-hi algunes modificacions tècniques.

L’any 1985 Parsons havia estat el productor de la banda sonora de la pel·lícula “Lady Falcó”. El 1990 Woolfson reapareix amb “Freudiana”, doble L.P gravat segons la fórmula dels Project i amb alguns dels seus antics col·laboradors.
    
El 1993, ja només com a Alan Parsons, s’edita l’àlbum “Try anything one”, amb el qual va iniciar una nova etapa individual, encara que sense l’apoteosi dels Project. Després de tots aquells anys de no haver tocat en viu donada la dificultat de reunir en un  moment determinat als seus col·laboradors, membres d’altres bandes en gira, Parsons va recollir diferents dels vells èxits dels Project i els va gravar en directe, “The very best of The Alan Parsons Project” (94), assolint la bona acollida que s’esperava.

The Alan Parsons Project va ser un dels pocs casos de venda discogràfica massiva, basada únicament en la qualitat dels enregistraments, sense posseir el suport visual; la qual cosa, en plena època del video-clip, va tenir un mèrit extraordinari.


(Transcrit d’un programa de ràdio, amb imatges i unes petites variacions meves).

1996 (modificat el 2018)

No es pot dir que sigui una fan obsessiva dels Project perquè així com molts dels seus temes m'encanten, em toquen la fibra, el meu sentit musical-crític reconeix també aquelles peces que em són pesades i poc o gens atractives. Però el que tinc segur és que pocs són els grups que han donat a les meves orelles i al meu cervell allò que en diuen "orgasme musical" (Una experiència en la qual un es mou per la música a un nivell de consciència que es caracteritza per sentiments d'èxtasi, omnisciència, immortalitat i comprensió sublim. Tanmateix, no es refereix a una emoció sexual, ni es caracteritza per l'emissió de líquid seminal).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Castellfollit de la roca

  . Comarca: Garrotxa Província: Girona Extensió: 0’7  km² Habitants: 1000   El municipi està situat a la serralada Transversal,...