Ens ha tocat viure una època de grans transformacions
econòmiques i socials i hi ha teòrics i teòriques de l'educació que li
atorguen un paper rellevant com a instrument per promoure l'equitat social i
millorar els processos de desenvolupament de les persones que formen part
del sistema educatiu. No obstant això, el paper de l'educació en la construcció
d'una societat més justa i equitativa no resulta tan evident com, al principi,
es podria pensar.
En els últims anys, el discurs de l'equitat ha
emergit amb força com a noció complexa que tracta de superar el concepte
d'igualtat. Diferents institucions han recollit el tema de l'equitat o de
la justícia social per referir-se a un sistema educatiu just i, alhora,
efectiu. És a dir, s'advoca pel reconeixement d'una educació d'alta qualitat
per a qualsevol nen o nena independentment dels seus antecedents o
procedència familiar, social o geogràfica.
Des d'aquesta perspectiva, es considera l'educació com
un dret bàsic i es defensa la distribució equitativa (que no
igualitària) de béns educatius sense que les desigualtats condicionin
l'aprenentatge i el rendiment escolar. Si l'equitat no està present en
l'educació, les persones es veuran privades de moltes oportunitats i
alternatives, i des d'una perspectiva social, la mobilitat sociolaboral al
costat de la participació política i cultural es veuran reduïdes.
L'educació obligatòria és un servei universal i
l'accés no ha d'estar diferenciat per raó de sexe, religió, raça, orientació
sexual o estatus migratori, per exemple. La presència de població estudiantil
amb diferents identitats constitueix un desafiament per als sistemes
educatius que pretenen donar respostes adequades a nens, nenes i joves amb un
bagatge i un nivell educatiu heterogeni, històries i circumstàncies
considerablement diferents i, en molts casos, amb poc o cap coneixement de
l'idioma local.
En aquest context d'heterogeneïtat, des d'aquesta
perspectiva de la justícia escolar, l'educació és considerada un important instrument
per combatre la desigualtat, la discriminació i la intolerància en una
societat. S'identifica com una de les claus per a la integració d'aquelles
persones que comencen la seva vida en situacions de desavantatge. De tal manera
està difosa aquesta idea de treballar per la igualtat de drets i oportunitats
en matèria d'educació es reconeix com una inversió segura a favor d'una
societat més justa i igualitària.
Així, el terme accessibilitat, molt utilitzat
en l'estudi de polítiques d'integració d'immigrants i minories ètniques, està
directament relacionat amb diferents models i nivells de justícia del sistema
escolar i, per extensió, de justícia social. Comptem amb quatre nivells
d'accés: oportunitats, accés real, tracte i resultats.
La igualtat d'oportunitats és el nivell més
bàsic, on la igualtat es defineix com la necessitat de garantir el dret de
totes les persones a triar qualsevol opció existent dins el sistema educatiu. Té
a veure amb una declaració de bones intencions, un compromís amb l'estructura
social i educativa de reconèixer l'educació com un dret fonamental i,
com a resultat, garantir-la, oferint una educació bàsica obligatòria i gratuïta
per a tots els ciutadans sense distinció de sexe, cultura o origen social.
En un segon nivell, igualtat d'accés a l'escola,
l'objectiu s'orienta no només a l'oferta sinó a garantir l'accés real i
efectiu, de tots els estudiants al sistema educatiu. Des d'aquest punt de
vista, es requereix no només garantir les possibilitats d'accés a l'educació,
sinó que cal assegurar el veritable accés d'estudiants procedents de contextos
socials diferents, superant qualsevol procés de selecció encoberta.
No obstant això, la major dificultat rau en conèixer
la influència de la discriminació en els nivells més alts d'equitat. És
a dir, en l'accés a la igualtat de tracte i de resultats. Des de la teoria de
l'educació es recorda que assolir aquest tercer i quart nivell comporta el desenvolupament
d'un currículum comú i integrat per superar les diferències i desigualtats
existents entre centres educatius.
En aquest sentit, un requisit per a la construcció
d'identitats múltiples és que les persones se sentin reconegudes com a
membres d'una comunitat escolar. Per aquest motiu, es recomana prestar
especial atenció perquè tot l'alumnat senti que gaudeix del mateix estatus.
És per això que treballar a nivell emocional és
tan important com treballar a nivell cognitiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada